Zazen Roku 13: Sunyata
er ¿kosofisk nuv¾r.
Tim
Pallis
Det indiske ord sunyata
(jap. kū)
overs¾ttes i reglen med "tomhed" eller "tomhedsnatur".
Det er en navneform af adjektivet sunya,
som betyder "tom". Sunya kommer af roden svi, som betyder "opsvulmet". NŒr endelsen ta (hed) tilf¿jes, fŒr vi betydningen
"hul". Det er meget betydningsfuldt, da bevidstheden i buddhismen er
et hulrum fyldt med et bevidsthedsindhold.
Sunya er ogsŒ det indiske ord for
tallet "nul", som via arabisk matematik nŒede ind i Europas matematik
i Middelalderen. Nul er intet, men giver stor betydning til et tal. De fleste
religioners mystik siger desuden, at intet er lig med alt. Den zen buddhistiske
cirkel enso, som er et symbol pŒ
bevidsthedsrummet er i virkeligheden en cirkel uden centrum og omkreds.
Sunyata er en betegnelse for en anden mŒde
at se virkeligheden pŒ, end vi normalt har. Vi plejer nemlig at adskille og
opdele verden dualistisk og beskrive den med modsatte begreber. Der viser sig
her en virkelighed, hvor den enkelte eksistens har en bestemt, uafh¾ngig, indre
natur, som adskiller den fra alle andre. Det er en sv¾ver synet mŒde at opfatte
virkeligheden pŒ.
At se
virkeligheden som tomhed er derimod at se den nuv¾rende situationstotalitet,
som alle enkelte eksistenser indgŒr i, og som de egentlig talt er identiske
med.
Vi kender tomhed bedst fra det ber¿mte sted i Prajnaparamita Hjerte Sutraen, som
siger:
Form er tomhed, tomhed er form
Form er ikke adskilt fra tomhed
Tomhed ikke adskilt fra form
Hvad der er form, er netop tomhed
Hvad der er tomhed, er netop form.
Bevidsthedens natur er i sit v¾sen et klart og Œbent rum
fyldt med denne virkelighed. Begreber og tanker er som skyer, der forsvinder i
himlens dyb. De opstŒr af rummet og opl¿ser sig igen i det umŒdelige
bevidsthedsrum. I zazen praksis
stiller man ind pŒ bevidsthedsrummet som sŒdan.
Man kan ikke sige, at det er zazen tr¾ningen, som f¿rer til erkendelse af sunyata, fordi vi altid har v¾ret denne naturlige tilstand, som
sanser og erfarer direkte. Men meditationen er en tr¾ning i at v¾re Œben som et
spejl, at registrere alt og v¾re den rene bevidsthed, hvor vi kan sanse verden,
sŒledes som den virkelig er.
Vairocana Buddha
(jap. Dainichi Nyorai) er i Mahayana
buddhismen en personifikation af sunyata.
Det er der ikke noget m¾rkeligt i, for menneskets egentlige natur er netop at kunne se virkeligheden som tomhed. Vairocana Buddha er nuv¾rets
situationstotalitet. Derfor kaldes han ofte for den kosmiske eller universelle
buddha.
Todai-ji templet i Nara huser en enorm bronce statue af Dainichi Nyorai. Selve templet er mŒske
verdens st¿rste tr¾bygning og Avatamsaka buddhismens hoveds¾de i Japan.
Avatamsaka (kin. Huayen, jap. Kegon) filosofien har en inddeling af
den egentlige virkelighed i 4
dharmadhatu.
Man skal forstŒ disse 4 inddelinger som Žn virkelighed og
ikke som stadier mod en h¿jere bevidsthed. Denne virkelighed er kun inddelt i 4
forskellige dharmadhatu for anskuelighedens skyld. At se virkeligheden som
tomhed er at kunne se virkeligheden som disse 4 dharmadhatu samlet. Selv om man
ser virkeligheden som tomhed, betyder det jo ikke, at man har afskaffet den
velkendte dualistiske og individualistiske synsmŒde. Man har blot tilf¿jet en
ny synsvinkel.
1. Eksistensernes
dharmadhatu (jap. ji hokkai).
Dette er den velkendte virkeligheds erfaringsverden, hvor
alle eksistenser bŒde de fysiske og de mentale har en bestemmelig eksistens.
Det er vort bevidsthedsindhold. Denne virkelighed kan man sammenligne med det
at betragte havet som en verden af rullende b¿lger hver med sin selvst¾ndige
eksistens.
2. Bevidsthedsrummets dharmadhatu (jap. ri hokkai).
Dette er den rene bevidsthed, som man kan erfare i zazen. Tilstanden kan ikke n¾rmere
kvalificeres, fordi der hverken er et bevidsthedsindhold eller en refleksiv
bevidsthed, som iagttager sig selv. Det er en situation, hvor krop og sind er
faldet v¾k og har Œbenbaret en klar og tom bevidsthed, der er som et stort rundt
spejl. Denne gennemsigtige bevidsthedsrummelighed er som at blive Žt med det
store stille hav, dybt nede under overfladens rullende b¿lger.
3. Dharmadhatu uden adskillelse mellem eksistenser og
bevidsthedsrum (jap. ri ji muge hokkai).
I denne mŒde at opfatte virkeligheden pŒ ses den rene
bevidsthed i alle eksistenser. Eksistenserne er ikke forskellige fra
bevidshedsrummet. Der er ingen tvedeling af sansning og det sansede, og
bevidsthedsrummet er ikke adskilt fra bevidsthedsindholdet. Vor erfaringsverden
er ikke l¾ngere en omverden, men vor egentlige
natur. Det er som at se de rullende b¿lger som b¿rn af det store stille
havs vandmasser.
4. Dharmadhatu uden adskillelse mellem de enkelte
eksistenser (jap. ji ji muge hokkai).
Her ser vi den velkendte virkeligheds erfaringsverden, men
med en ny bevidsthed, som man kunne kalde et ¿kosofisk nuv¾r. Det er at opfatte
alle eksistenser i nuv¾rets situationstotalitet, hvor alle ting er gensidig
afh¾ngige af alle andre ting. Alle eksistenser afspejler alle andre eksistenser
og er selv afspejlet i alle andre eksistenser. De bevarer helt og fuldt deres
individuelle s¾rpr¾g, sk¿nt deres identitet nu ogsŒ omfatter resten af den
oplevede virkeligheds eksistenser.
Ingen eksistens kan l¾ngere opfattes som autonom eller
uafh¾ngig af alt andet pŒ en sŒdan mŒde, at enhver eksistens netop er de
indbyrdes samvirkende relationer i den sammenv¾vede helhed. Ligesom de rullende
b¿lger er manifestationer af det samme vand og bev¾ger sig pŒ havets overflade,
hvor de alle er individuelt forskellige fra hverandre, sŒledes er alle
eksistenser manifestationer i bevidsthedsrummets helhed og fungerer i indbyrdes
samklang.
At forstŒ hvad tomhed er, er at forstŒ, hvad der er alle
tings egentlige natur, eller hvad den
egentlige virkelighed er. Det er ogsŒ
at forstŒ, hvad bevidsthedsrummet er, og at komme til afklaring med hensyn til
sin eksistentielle identitet. Ordet tomhed har imidlertid en kedelig klang,
fordi man nemt kommer til at associere det med et d¿dt materielt intet i stedet
for en levende spirituel fylde, som er identisk med alle ting. Sunyata (jap. kū) er sŒledes vort sande v¾sen (jap. Honshin). Det er ogsŒ den enkelte eksistens' forunderlige
sameksistens med andre eksistenser.
Tomhed betyder "tom for autonomi" eller
"tom for sig selv". Alle eksistenser kan siges at v¾re tomme af en
uafh¾ngig og selvgyldig identitet. Intet menneske og ingen ting har en fra alt
andet uafh¾ngig og adskilt eksistens. Sunyata
betyder sŒledes ogsŒ, at alle ting er dybt betinget af alle andre eksistenser
og vor bevidsthedstilstand. En hvilken som helst eksistens finder sin identitet
som en afspejling i andre eksistenser.
Den enkelte tings individualitet er ikke nok i sig selv,
men finder sig selv i sameksistens med noget andet. Hver ting har selvf¿lgelig
en unik individuel eksistens, men det er ikke dens identitet. Dens identitet
afh¾nger af vor bevidsthed, som ikke adskiller den fra nuv¾rets
situationstotalitet.
Sunyata tr¾kker
derfor t¾ppet v¾k under enhver forudfattet mening om, hvem man er som person,
eller hvad virkeligheden synes at v¾re.
Vi burde have ¿jnene Œbne for at se alle ting som
eksisterende i vort universelle
bevidsthedsrum, der af natur er et tomrum, som afspejler alt, hvad der
viser sig, men i sig selv er helt tomt. Sunyata
defineres i reglen ved at sige, at der ikke findes noget, som har en egen
natur. Dermed menes, at intet er nok i sig selv eller blot sig selv som ting
eller individ adskilt fra alt andet.
At alt er tomt betyder derfor, at enhver ting inddrager
resten af verden i sin identitet, fordi den ikke er noget i sig selv eller har
en egen natur. Det betyder, at dette stykke papir, som jeg her skriver pŒ, ikke
er adskilt fra de finske skove, regnen som falder der, solen der skinner og
hele det ¿kologiske system, samt de mennesker og maskiner som producerer papir
af tr¾masse. Derfor siger man at papiret er tomt.