Zazen Roku 13: Sunyata er ¿kosofisk nuv¾r.

 

Tim Pallis

 

 

Det indiske ord sunyata (jap. kū) overs¾ttes i reglen med "tomhed" eller "tomhedsnatur". Det er en navneform af adjektivet sunya, som betyder "tom". Sunya kommer af roden svi, som betyder "opsvulmet". NŒr endelsen ta (hed) tilf¿jes, fŒr vi betydningen "hul". Det er meget betydningsfuldt, da bevidstheden i buddhismen er et hulrum fyldt med et bevidsthedsindhold.

 

Sunya er ogsŒ det indiske ord for tallet "nul", som via arabisk matematik nŒede ind i Europas matematik i Middelalderen. Nul er intet, men giver stor betydning til et tal. De fleste religioners mystik siger desuden, at intet er lig med alt. Den zen buddhistiske cirkel enso, som er et symbol pŒ bevidsthedsrummet er i virkeligheden en cirkel uden centrum og omkreds.

 

Sunyata er en betegnelse for en anden mŒde at se virkeligheden pŒ, end vi normalt har. Vi plejer nemlig at adskille og opdele verden dualistisk og beskrive den med modsatte begreber. Der viser sig her en virkelighed, hvor den enkelte eksistens har en bestemt, uafh¾ngig, indre natur, som adskiller den fra alle andre. Det er en sv¾ver synet mŒde at opfatte virkeligheden pŒ.

 

At se virkeligheden som tomhed er derimod at se den nuv¾rende situationstotalitet, som alle enkelte eksistenser indgŒr i, og som de egentlig talt er identiske med.  

 

Vi kender tomhed bedst fra det ber¿mte sted i Prajnaparamita Hjerte Sutraen, som siger:

 

Form er tomhed, tomhed er form

Form er ikke adskilt fra tomhed

Tomhed ikke adskilt fra form

Hvad der er form, er netop tomhed

Hvad der er tomhed, er netop form.

 

Bevidsthedens natur er i sit v¾sen et klart og Œbent rum fyldt med denne virkelighed. Begreber og tanker er som skyer, der forsvinder i himlens dyb. De opstŒr af rummet og opl¿ser sig igen i det umŒdelige bevidsthedsrum. I zazen praksis stiller man ind pŒ bevidsthedsrummet som sŒdan.

 

Man kan ikke sige, at det er zazen tr¾ningen, som f¿rer til erkendelse af sunyata, fordi vi altid har v¾ret denne naturlige tilstand, som sanser og erfarer direkte. Men meditationen er en tr¾ning i at v¾re Œben som et spejl, at registrere alt og v¾re den rene bevidsthed, hvor vi kan sanse verden, sŒledes som den virkelig er.

 

Vairocana Buddha (jap. Dainichi Nyorai) er i Mahayana buddhismen en personifikation af sunyata. Det er der ikke noget m¾rkeligt i, for menneskets egentlige natur er netop at kunne se virkeligheden som tomhed. Vairocana Buddha er nuv¾rets situationstotalitet. Derfor kaldes han ofte for den kosmiske eller universelle buddha.

 

Todai-ji templet i Nara huser en enorm bronce statue af Dainichi Nyorai. Selve templet er mŒske verdens st¿rste tr¾bygning og Avatamsaka buddhismens hoveds¾de i Japan. Avatamsaka (kin. Huayen, jap. Kegon) filosofien har en inddeling af den egentlige virkelighed i 4 dharmadhatu.

 

Man skal forstŒ disse 4 inddelinger som Žn virkelighed og ikke som stadier mod en h¿jere bevidsthed. Denne virkelighed er kun inddelt i 4 forskellige dharmadhatu for anskuelighedens skyld. At se virkeligheden som tomhed er at kunne se virkeligheden som disse 4 dharmadhatu samlet. Selv om man ser virkeligheden som tomhed, betyder det jo ikke, at man har afskaffet den velkendte dualistiske og individualistiske synsmŒde. Man har blot tilf¿jet en ny synsvinkel.

 

1. Eksistensernes dharmadhatu (jap. ji hokkai).

  

Dette er den velkendte virkeligheds erfaringsverden, hvor alle eksistenser bŒde de fysiske og de mentale har en bestemmelig eksistens. Det er vort bevidsthedsindhold. Denne virkelighed kan man sammenligne med det at betragte havet som en verden af rullende b¿lger hver med sin selvst¾ndige eksistens.

 

2. Bevidsthedsrummets dharmadhatu (jap. ri hokkai).

 

Dette er den rene bevidsthed, som man kan erfare i zazen. Tilstanden kan ikke n¾rmere kvalificeres, fordi der hverken er et bevidsthedsindhold eller en refleksiv bevidsthed, som iagttager sig selv. Det er en situation, hvor krop og sind er faldet v¾k og har Œbenbaret en klar og tom bevidsthed, der er som et stort rundt spejl. Denne gennemsigtige bevidsthedsrummelighed er som at blive Žt med det store stille hav, dybt nede under overfladens rullende b¿lger.

 

3. Dharmadhatu uden adskillelse mellem eksistenser og bevidsthedsrum (jap. ri ji muge hokkai).

 

I denne mŒde at opfatte virkeligheden pŒ ses den rene bevidsthed i alle eksistenser. Eksistenserne er ikke forskellige fra bevidshedsrummet. Der er ingen tvedeling af sansning og det sansede, og bevidsthedsrummet er ikke adskilt fra bevidsthedsindholdet. Vor erfaringsverden er ikke l¾ngere en omverden, men vor egentlige natur. Det er som at se de rullende b¿lger som b¿rn af det store stille havs vandmasser.

 

4. Dharmadhatu uden adskillelse mellem de enkelte eksistenser (jap. ji ji muge hokkai).

 

Her ser vi den velkendte virkeligheds erfaringsverden, men med en ny bevidsthed, som man kunne kalde et ¿kosofisk nuv¾r. Det er at opfatte alle eksistenser i nuv¾rets situationstotalitet, hvor alle ting er gensidig afh¾ngige af alle andre ting. Alle eksistenser afspejler alle andre eksistenser og er selv afspejlet i alle andre eksistenser. De bevarer helt og fuldt deres individuelle s¾rpr¾g, sk¿nt deres identitet nu ogsŒ omfatter resten af den oplevede virkeligheds eksistenser.

 

Ingen eksistens kan l¾ngere opfattes som autonom eller uafh¾ngig af alt andet pŒ en sŒdan mŒde, at enhver eksistens netop er de indbyrdes samvirkende relationer i den sammenv¾vede helhed. Ligesom de rullende b¿lger er manifestationer af det samme vand og bev¾ger sig pŒ havets overflade, hvor de alle er individuelt forskellige fra hverandre, sŒledes er alle eksistenser manifestationer i bevidsthedsrummets helhed og fungerer i indbyrdes samklang.

 

At forstŒ hvad tomhed er, er at forstŒ, hvad der er alle tings egentlige natur, eller hvad den egentlige virkelighed er. Det er ogsŒ at forstŒ, hvad bevidsthedsrummet er, og at komme til afklaring med hensyn til sin eksistentielle identitet. Ordet tomhed har imidlertid en kedelig klang, fordi man nemt kommer til at associere det med et d¿dt materielt intet i stedet for en levende spirituel fylde, som er identisk med alle ting. Sunyata (jap. kū) er sŒledes vort sande v¾sen (jap. Honshin). Det er ogsŒ den enkelte eksistens' forunderlige sameksistens med andre eksistenser.

 

Tomhed betyder "tom for autonomi" eller "tom for sig selv". Alle eksistenser kan siges at v¾re tomme af en uafh¾ngig og selvgyldig identitet. Intet menneske og ingen ting har en fra alt andet uafh¾ngig og adskilt eksistens. Sunyata betyder sŒledes ogsŒ, at alle ting er dybt betinget af alle andre eksistenser og vor bevidsthedstilstand. En hvilken som helst eksistens finder sin identitet som en afspejling i andre eksistenser.

 

Den enkelte tings individualitet er ikke nok i sig selv, men finder sig selv i sameksistens med noget andet. Hver ting har selvf¿lgelig en unik individuel eksistens, men det er ikke dens identitet. Dens identitet afh¾nger af vor bevidsthed, som ikke adskiller den fra nuv¾rets situationstotalitet.

 

Sunyata tr¾kker derfor t¾ppet v¾k under enhver forudfattet mening om, hvem man er som person, eller hvad virkeligheden synes at v¾re.

Vi burde have ¿jnene Œbne for at se alle ting som eksisterende i vort universelle bevidsthedsrum, der af natur er et tomrum, som afspejler alt, hvad der viser sig, men i sig selv er helt tomt. Sunyata defineres i reglen ved at sige, at der ikke findes noget, som har en egen natur. Dermed menes, at intet er nok i sig selv eller blot sig selv som ting eller individ adskilt fra alt andet.

 

At alt er tomt betyder derfor, at enhver ting inddrager resten af verden i sin identitet, fordi den ikke er noget i sig selv eller har en egen natur. Det betyder, at dette stykke papir, som jeg her skriver pŒ, ikke er adskilt fra de finske skove, regnen som falder der, solen der skinner og hele det ¿kologiske system, samt de mennesker og maskiner som producerer papir af tr¾masse. Derfor siger man at papiret er tomt.